הכירו את

והכירו את עצמכם מחדש

כינור לב הינה מערכת טכנולוגית רשומה בפטנט בתחום הרפואה המשלימה (אינה מהווה תחליף לטיפולי רפואי) שפותחה על ידי ד"ר מרדכי ליפו.

המערכת מסנכרנת בין מוסיקה המתנגנת לבין קצב הלב שלך מה שיוצר הרפיה מדיטטיבית עמוקה של המערכות החשובות בגוף ומוביל לאיזון רגשי, שלווה והתחברות אל עצמכם.

כינור לב מתאים למי שחווה:

  • לחץ נפשי תמידי
  • קשיי שינה
  • דיכאון
  • חרדה
  • פוסט טראומה
  • אימפולסיביות
  • רגישות יתר
  • התמכרויות

אלו מצבים מנטליים הקשורים לחוסר איזון של המערכת העצבית האוטונומית.

איזון במערכת העצבים

המערכת העצבית האוטונומית ANS היא המנגנון העיקרי בשליטה בתגובת הסטרס "הילחם או ברח" וכוללת 2 תתי מערכות שהמצב המיטבי הוא איזון ביניהן

  1. תת-מערכת עצבית סימפתטית המכינה את הגוף לפעול באופן מיידי במצבי לחץ חירום ומתח וגורמת, בין היתר, להאצת קצב  הלב 
  2. תת-מערכת עצבית פארא-סימפתטית המאפשרת מנוחה, התחדשות, שימור אנרגיה וגורמת, בין היתר, להאטת קצב הלב.

במערכת עצבית אוטונומית מאוזנת מתרחש איזון דינמי, שנוצר ממעבר בין שליטה סימפתטית לשליטה פרא סימפתטית כ-10 פעמים בדקה. במצב של רוגע ואיזון קצב דופק הלב עולה ויורד כעשר פעמים בדקה

מוזיקה שמתנגנת לפי קצב הלב

המקור הראשוני להנאה בכינור לב הוא המוסיקה, אשר לה השפעה מהנה ומרגיעה על רוב בני האדם. זהו מקור הנאה שחוצה גבולות ותרבויות ומלווה את המין האנושי מראשית קיומו. נושא העונג שבהקשבה למוסיקה והשפעתה על הבריאות נחקר רבות. בכינור לב משלבים את ההנאה ממוסיקה עם איזון המערכת העצבית האוטונומית. זהו  שילוב רב עוצמה המאפשר קשב ותשומת לב לדופק הלב, דבר שאינו מתאפשר באופן רגיל, ומביא מתוך כך לרוגע, לשלווה ולתחושת רווחה פנימית.

הנשימה

לאיזון הדינמי במערכת העצבית האוטונומית יש השפעה מכרעת של הנשימה. בשאיפה, כשמכניסים אוויר לריאות הדבר גורם לעליה של קצב דופק הלב, וכשנושפים את האוויר החוצה הדבר גורם להאטה של קצב דופק הלב. בשיטת כינור לב שומעים את קצב הלב בנגינה, קצב הנגינה עולה ויורד בהתאם לדופק הלב וגם בהתאם לנשימה. ככל שישנה התאמה גבוהה יותר בין דופק הלב לבין הנשימה כך המערכת העצבית האוטונומית מאוזנת יותר, וכך גם רמת הבריאות הכוללת. במהלך האימון היומיומי אתה לומד לנשום נכון, להירגע ובתוך כך לאזן את המערכת העיצבית האוטונומית בהנאה.

האימון בכינור לב

​האימון מתבסס על האזנה למוסיקה המותאמת לקצב הלב שלך,  ודרך המוסיקה הקשבה לשינויים המזעריים ביותר המתרחשים בליבך, בזמן אמת 

אימון סדיר בכינור לב ביום משפיע בצורה ניכרת על איזון המערכת העצבית האוטונומית ועל בריאותך הכוללת. הדבר המרכזי מבחינתך, כמתרגל, הוא לשמור על רצף של תירגולים – רצוי כל יום, או אפילו פעמיים ביום 10-15 דקות בכל פעם

​בכינור לב מאזינים למוסיקה המותאמת לקצב הלב  ושמים לב לשינויים המזעריים המתרחשים בו

במהלך האימון מתחברים לחיישן אשר דוגם את פעימות הלב ומשדר אותן לסמרטפון, או לטאבלט, דרך בלוטוס. האפליקציה משמיעה מוסיקה ומשנה את מקצב המוסיקה המושמעת לך לפי פעימות הלב שלך. 

​ דרך המוסיקה חודר המקצב לתודעה מרגיע ומאזן 

המודעות לקצב הלב דרך נגינה מאפשרת למוח לשלוט על איזון מערכת העצבים האוטונומית בהנאה, בכך נוצר מעגל אינטראקטיבי בין הלב למוח. הדבר גורם לשינויים פיזיולוגיים במערכת העצבים האוטונומית,שחוזרת לאיזון שמטיב עם הבריאות.

מחקרים מוכיחים כי מערכת עצבית אוטונומית מאוזנת משפיעה גם על התחום התפקודי, מנטלי, והרוחני, מערכת מאוזנת מאפשרת לשפר את התפקוד בחיי היומיום בלימודים, בעבודה, ובכלל

הפחתת רמות הסטרס

איזון רגשי

שינה טובה

נחת ושלווה עמוקה

חיזוק חוסן נפשי

אז למה דוקא כינור לב?

שיטת כינור לב מבוססת על מדיטציה עם הקשבה לנגינה מסונכרנת לקצב הלב. 

היא משלבת בין שלוש שיטות

  1. מדיטציה ממוקדת
  2. ביופידבק עם הדרכת נשימה
  3. הקשבה למוזיקה מתאימה 

כל שלושת השיטות מוכחות מדעית ומאפשרות להוריד את הלחץ  הנפשי. לחיבור  בין שלושת השיטות יש יעילות הרבה יותר גדולה מכל אחד לחוד להורדת הסטרס ולשיפור הריכוז. הרבה אנשים נרגעים על ידי הקשבה למוזיקה שהם אוהבים . בנוסף על השפעת הנגינה על הרוגע, בכינור לב הנגינה המשקפת את הקצב הלב ואיזון המערכת העצבית אוטונומית  מה שיוצר אפקט הרבה יותר חזק של רוגע וחוסן נפשי.  

אכן על פי הניסיון של יותר מאלף משתמשים, השיטה מאפשרת להיכנס מהתרגולים הראשונים  למצב מדיטטיבי מדויק  עם איזון מערכת עצבית אוטונומית באופן עצמאי וללא צורך בתרגולים ומפגשים עם מנטור. האפליקציה כוללת משוב בזמן אמת ובסוף כל תרגול ומאפשרת מעקב ומעודדת התמדה. (ביופידבק) 

המתרגל שם חיישן דופק על האצבע ושומע נגינה  שהקצב (טמפו) שלה הוא קצב הלב שלו. אצל אדם בריא קצב הלב מאיץ ומאט כ10 פעמים בדקה. כשהוא מכניס אוויר הקצב עולה וכשהוא נושף החוצה הקצב נהיה איטי יותר. 

ההקשבה לנגינה על פי קצב הלב מאפשרת איזון  מערכת העצבית האוטונומית. 

בשיטת כינור לב קצב הנגינה מסונכרן לקצב הלב כך שאתה  שומע את השינויים בקצב הלב . קצב הלב קשור לנשימה. בהכנסת אוויר הקצב מאיץ (סימפתטי) בהוצאת אוויר הקצב נהיה איטי יותר(פראסימפתטי). 

באופן כללי שיטת המדיטציה הממוקדת קשה ללמידה ומצריכה תרגולים רבים עם מנטור. בשיטת כינור לב רוב המשתמשים מצלחים באופן עצמאי כבר בתרגול הראשון או לאחר תרגולים בודדים. בתרגול כינור לב אתה עוזב את כל המחשבות ומתרכז בנשימה ובקצב הנגינה. אתה  מכניס אוויר מהאף ונושף מהפה עם שפתיים קמוצות עד שאתה שומע שקצב הנגינה נהיה איטי יותר ושואף בנינוחות. מהשמיעה הזאת ושימת לב לנשימה אתה נכנס למדיטציה  עם איזון מדויק של מערכת העצבים האוטונומית והורדת הלחץ הנפשי.  

האפליקציה משקפת את האיזון על ידי גרף של קצב דופק הלב וחישוב מתמטי של סדר הגל (קוהרנטיות).

ישנם הרבה שיטות של תרגול הנשימה. בשיטת כינור לב אתה מקבל משוב המאפשר לתרגל את הנשימה וההרפיה המווסתת מערכת העצבית האוטונומית. (ביופידבק). 

ישנם גם שיטות אחרות של ביופידבק שבהם אתה מקבל משוב. הבעיה שהמעקב אחרי המשוב גורם ללחץ נפשי מפני עצמו . היתרון הגדול בשיטת כינור לב שאתה סוגר עיניים ונכנס למצב מדיטטיבי שבו אתה מרוכז בקצב הנגינה. אתה מתייחס למשוב בסוף התרגול  וגם בשלבים הראשונים של הלמידה.

0